Sunt gândurile și emoțiile niște rebele?  

Mergeți să faceți piața ca în fiecare săptămână pentru a face plinul frigiderului. Conduceți liniștiți și sunteți cu gândurile și emoțiile în oareșicare ordine. La un moment dat, cineva vă taie calea și opriți mașina la câțiva centimetri de mașina din față. Toată mintea în acel moment ia foc și vă pierdeți controlul. Poate de fel nu sunteți o persoană mânioasă, dar în acel moment caracterul nu mai are rol. Urlați, țipați, înjurați și îl trimiteți pe rebel în locuri cât mai plăcute. Majoritatea ar spune că este o reacție normală și a trebuit să reacționeze așa. Dacă întrebăm de ce, nu se știe neapărat. O fac pentru că așa se face, nu? Cu alte cuvinte, îmi induc mie o stare neplăcută pentru acțiunea altei persoane.

Înainte să intru în subiectul gândurilor și emoțiilor, vreau să vă povestesc ceva ce mi s-a întâmplat mie ca scenariu asemănător. Eram în mașină și din neatenție nu am plecat de la stop în momentul în care cel din spatele meu a vrut. S-a oprit lângă mine și m-a înjurat în cele mai creative moduri. Având geamul deschis, am așteptat să termine și nu am lăsat ca reacția lui să îmi schimbe starea. Când a terminat, i-am spus să plece mai departe că ne pierdem timpul, și am zâmbit. A rămas perplex și a fost nevoit să demareze. Am continuat drumul ca și când nimic nu s-ar fi întâmplat. Mi-am controlat impulsurile și nu am cedat gândurilor și emoțiilor mele.

Oamenii sunt ființe rutiniere, automate și destul de comode. Când ne obișnuim mintea și corpul cu anumite gânduri și reacții, nu le punem vreodată sub semnul întrebării. Așa sunt, ce vrei, nu? Dar de cele mai multe ori nu suntem noi cei care reacționează pentru că sunt reacții automate și memorate. Gândurile și emoțiile nu mai sunt controlate de noi ci au propriile lor dorințe. Conștientizarea necesită efort, controlul necesită efort, schimbarea reacțiilor automate necesită efort. Legăturile neuronale memorează modul standard de pe care să opereze, iar corpul memorează emoțiile cu care ne va servi dacă ne vom lovi de acea circumstanță. În timp, reacțiile ilogice și incontrolabile ne obosesc mintea și corpul. Cu alte cuvinte, nu noi ne trăim realitatea ci realitatea de trăiește pe noi. Când un eveniment apare, gândurile și emoțiile noastre preiau controlul și uităm de discernământ.

Ceea ce este mai neplăcut este că fiind mereu inconștienți, devenim pradă ușoară pentru dezorganizare, oboseală, anxietate, frică sau invidie doar pentru a enumera câteva. Și uite așa suntem îngropați în tot felul de reacții care nu reprezintă dorințele sufletului nostru. Ne obișnuim cu ele și devin status quo. Impactul lor asupra vieții noastre este imens, pierzând controlul, practic suntem precum o frunză în vânt pentru gândurile și emoțiile noastre. Pentru cei mai mulți dintre noi opțiunea schimbării percepției și dezvoltarea conștiinței de sine precise nici nu apare. Iar pentru cei care apare, pare îndepărtată și nu au suficient timp, spun ei, pentru a face ceva. Pentru îmbunătățirea vieții este absolut necesară focusarea emoțiilor și gândurilor. Controlul acestor două aspecte conștient, concis și disciplinat aduc rezultate precise și frumoase.

Mai jos aveți câteva moduri prin care vă puteți îmbunătăți controlul asupra gândurilor și emoțiilor și conștiința reacțiilor:

  1. Observarea gândurilor și emoțiilor inconștiente- Când apar, avem o scurtă portiță în care noi putem observa propriile reacții automate. Observarea în sine, este precum un imens felinar pus exact deasupra umbrei reacției. Data următoare când acea emoție, invidia inconștientă spre exemplu, apare, simțul observării va fi mai abil. Ceea ce va însemna un control mai bun și în final eliminarea ei din procesele noastre inconștiente.
  2. Implicarea în acțiuni care necesită schimbarea modului standard de a reacționa- Ce vreau să spun aici este că o circumstanță nouă de viață va obliga la o reacție emoțională și mentală diferită. Va reordona vechile obiceiuri și va arăta că există și alte moduri de a ne raporta la viață.
  3. Exerciții de concentrare- Voi scrie un articol separat pentru concentrare, fiind un subiect important dar exista numeroase exerciții de concentrare care vă vor face mai preciși în percepții. Spre exemplu, țineți un pahar în mână plin cu apa, în timp ce stați în picioare. Încercați să vă focusați toată concentrarea asupra apei din pahar, la nemișcarea ei sau micile mișcări. Ceea ce face acest lucru este să dezvolte abilitățile minții de observare.
  4. Meditația- Meditația este bună pentru tot dar mai ales pentru a calma reacțiile noastre inconștiente. Va calma mintea și va extinde capacitatea noastră de a ne raporta la gândurile și emoțiile noastre.

Precizia emoțiilor și gândurilor este crucială dacă dorim crearea unei vieți armonioase și stabile. Incoerența lor duce la dezorganizare interioară și reacții pe măsură exterioare care nu pot aduce decât rezultate mediocre. Secretul stă în dezvoltarea conștiinței de sine și a concentrării pentru a le putea media și controla într-un mod cât mai adecvat. Emoțiile și gândurile sunt precum iureșul unei ape care lăsat liber face prăpăd, însă direcționat și controlat poate aduce numeroase beneficii.

Leave a comment