Cum să reglez emoțiile?

Ați auzit vreodată expresia ”Rollercoaster emoțional”? Asta se întâmplă când suntem aruncați în toate direcțiile de către emoțiile noastre. Pornim odihniți și vitalizați iar în următorul moment din cauza unui declanșator extern ne trezim că suntem stresați și mânioși.

Suntem ființe emoționale și tot ceea ce primim de la stimulii exteriori se manifestă în noi ca o emoție. Aceste emoții pot fi pozitive sau negative în funcție de stimulul exterior și de predilecțiile noastre. Cele pozitive ne încarcă iar cele negative ne descarcă obosindu-ne și făcându-ne să pierdem controlul. Dacă ne lăsăm dominați și controlați de emoțiile noastre, vom sfârși extenuați, dezamăgiți și cel mai probabil vom recurge la adicții pentru a putea face față. Abilitatea de control și mediere a emoțiilor este nu doar necesară ci și crucială pentru orice persoană care dorește să aibă succes în fiecare arie a vieții sale.

Ar părea la prima vedere că nu avem niciun control asupra gândurilor sau emoțiilor noastre. De fapt, avem control suficient. Motivul pentru care nu facem acest lucru este simplu. Nu am fost învățați și nu știm cum. Reglarea emoțiilor este o modalitate de conștientizare a lor, de a explora însemnătatea lor pentru a putea răspunde oricărei circumstanțe conștient. Neînțelegerea lor reprezintă o cale certă către oboseală și insucces. Spre exemplu, ne putem gândi la o situație în trafic unde un șofer reacționează din impuls și începe să înjure. În acest moment există două opțiuni, ori continuă în prelegerea sa, ori conștientizează că a fost absorbit de emoție și decide să se oprească. După ce totul se termină, mai intervin două alegeri, poate alege să se marineze în conflictul terminat demult sau să conștientizeze reacția negativă.

Pentru a putea decide în moment ce fel de reacție dorim să avem și pentru a nu fi victime ale emoțiilor, este necesar exercițiul. Mai jos aveți câteva măsuri pe care le puteți lua pentru a regla și media emoțiile:

  1. FII CONȘTIENT- Majoritatea oamenilor nu sunt conștienți de emoțiile pe care le simt. Da, există acolo o înțelegere dar există o mare dificultate în a le aprecia cu exactitate. În special când vorbim despre emoții negative, observarea lor este foarte importantă pentru a le putea depăși. Spre exemplu, emoția de anxietate/frică se traduce prin stres. Stres cu care trăiesc o mare majoritate din oameni zilnic fără să îți dea seama. Nivelurile de cortizol cresc în momentul în care suntem stresați și riscul unei boli crește. Conștientizarea ei ne echipează cu abilitatea de a reacționa diferit data viitoare.
  2. RESPIRĂ- Nu are importanță în ce circumstanță ne regăsim, întotdeauna ne putem calma prin respirație. Recomand strategia 5-5-5. Inspirăm 5 secunde, ținem aerul 5 secunde și expirăm alte 5 secunde. Motivul pentru care respirația este atât de importantă- în afara faptului că ne oxigenează- este pentru că prin respirație calmăm sistemul nervos. Cu alte cuvinte, respirația profundă și repetată reduce din agitația emoțională pentru a ne putea echilibra.
  3. ÎNȚELEGEREA EMOȚIILOR- Scopul este să eliminăm impactul pe care îl au declanșatorii emoționali asupra noastră. Orice emoție care ne stresează sau ne declanșează are putere asupra noastră. Pentru a nu mai simți acele emoții neplăcute ori evităm circumstanțele, ori suprimăm emoția pentru a face față cum putem, ori o acoperim cu o adicție. Niciuna din acestea nu este sănătoasă pe termen lung. Secretul este să înlăturăm puterea și controlul acelor emoții care au o mare influență negativă asupra noastră. Acest lucru se face prin înțelegerea acestor emoții, acceptarea lor ca fiind o parte din noi în acele momente și înlocuirea componentului negativ cu unul pozitiv. Cu alte cuvinte, stresul pe care îl simt nu îl înjur ci îl preschimb în acceptare și recunoștință.
  4. MIȘCARE- Corpul este în directă corespondență cu mintea și emoțiile. Un corp static va oferi emoții statice, stagnante și neplăcute. Prin mișcare putem regla fiziologia și biochimia corpului pentru a echilibra energia care fierbe în interior. Dacă nu ne mișcăm, acea energie fierbândă se va traduce prin emoții haotice și negative. Emoții, care în loc să ne propulseze spre rezultate performante, ne trag înapoi. Sportivii sunt cel mai bun exemplu aici. Înaintea oricărui meci important sportivii nu cheltuie energia-emoțiile- pe nimic ce i-ar putea destabiliza. Stimuli cât mai puțini cu alte cuvinte. Fără să petreacă timp în alt antrenament, fără tentații, fără distrageri sau agitație. Relaxarea și echilibrarea emoțională sunt cruciale pentru a direcționa toată acea energia către gol, punct, coș sau mutare.

Odată ce reușim să echilibrăm acea agitație emoțională și reducem din haos, vom putea acționa mai conștient în fiecare moment. Emoțiile nu ne vor mai controla acțiunile ci noi ne le vom direcționa pe ele pentru a ne ajuta să ajungem la succces. Pașii de mai sus vă vor ajuta să simplificați acest proces. Va urez mult succes și vă salut dorința de a progresa!

Leave a comment